Bad Bull

 Team Bad Bull heeft als motto “No Bullshit!”

Het team is gehuisvest in Hoevelaken op het terrein V&O Trucks. Hier wordt dan ook elke week de truck
geprepareerd voor de competitiewedstrijden van de VTN. Dit jaar gaat het een hele strijd worden volgens
het team, omdat alle teams in de sportklasse zeer aan elkaar gewaagd zijn. De uitslagen verschillen
per wedstrijd wat de competitie zeer spannend houd. Hoewel het op de baan een grote strijd is tussen
de teams, is het naast de baan één en al gezelligheid bij de teams onderling… Na de wedstrijd is het nog
niet afgelopen want gewonnen of niet, het team is altijd in voor een feest. Het spelletje draait niet alleen
puur om vermogen uit deze opgevoerde truckmotoren, maar je moet het ook weten over te brengen op
de baan. Doordat de banen onderling en de sleepwagens ook zeer verschillen is dit een
enorme uitdaging om elke keer de juiste balans in de truck te krijgen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de gewichten
verplaatsen, bandenspanning aanpassen of een andere versnelling kiezen.

2019 wordt is het 9e seizoen dat de matzwarte Bad Bull
op de banen door het hele land verschijnt. In 2010 hebben de eigenaren Dirk Methorst en Henk van Ginkel
deze truck gekocht in Slowakije.
Dirk Methorst had al enkele jaren meegedaan met truckpulling en was meteen te porren toen Henk van Ginkel deze
truck tegen was gekomen. Henk van Ginkel zit al vanaf het begin in de organisatie van de Truck- en
Tractorpulling in Renswoude en wilde ook eens ervaren hoe het nu was om zelf eens mee te doen.
In het begin was de truck nog rood met special painting op de zijkanten. Het eerste jaar hebben zij
om te kijken of de truck voldeed aan de eisen met veel plezier diverse standaard wedstrijden gereden.
Toen de twee besmet waren na dit jaar door het Truckpullingvirus en verrast waren door de zeer taaie
motorkarakteristiek van deze Volvo F16 werd besloten deze helemaal te restaureren. Met behulp van
diverse sponsoren heeft hij skirts e.d gekregen en de mooie matzwarte kleur welke is afgeleid van een
Stealth vliegtuig.

"When the flag drops, the bullshit stops."


Wat maakt de Hobbysport anders dan Supersport?

Om kort te zijn: de restrictor en het maximum toerental. De restrictor is een buis van pakweg 7 cm
doorsnee, die aan de lucht-inlaatkant van de motor gemonteerd dient te worden. Door deze vernauwing
kan de motor veel minder lucht happen, waardoor het motorvermogen wordt afgevlakt. Deze beperking
zorgt tevens voor mindere belasting op de gehele aandrijflijn, wat de kans op defecten en daarmee kosten
tegengaat.
Een ander voordeel is dat de grootste motoren qua motorvermogen dichter in de buurt blijven van de
kleinere motoren. Dat maakt de competitie zeker zo spannend!
Het maximum toerental voor de Hobbysport is vastgesteld op 2.500 toeren/minuut, wat zeer dicht bij
normale fabriekswaarden ligt. Om dit te kunnen meten, is een toerensensor op de truck gebouwd die
door de sleepwagen continu gecontroleerd wordt. Ook zit naast diverse afschermingen en
veiligheidsmaatregelen een noodstop op de truck gebouwd welke mocht het helemaal misgaan de
sleepwagen kan bedienen waarna de truck uit zal gaan.

923033 456577207750004 191483708 n

Techniek



           Technische informatie Bad Bull

•naam truck Bad Bull

•-Volvo F16 Globetrotter

•-Motorinhoud 16L

•-Aantal cylinders 6 in lijn

•-Brandstofpomp P7000 Bosch 16mm

•-Standaard vermogen 485pk

•-Huidig geschat vermogen 1500 pk                                                                    

•-Motorkoppel +/- 3500NM

•-Verstuivers aangepast

•-Nokkenas aangepast

•-Max 2500 t/pm

•-Turbo Hoset HX80 aangepast

•-Koppeling 4 plaats de Heus

•-Versnellingsbak SR2400

•-Achteras DAF naafreductie

•-Banden speciale gecoverde banden.

•-Wielbasis 3,90m

•-Gewicht 8,5 ton


twitterfacebook